Külföldi utak és diákcserék a 2017 / 2018-as tanévben

Címkék: Események

Iskolánk az idei tanévben is részt vett a Határtalanul és az Erasmus+ pályázatok keretében külföldi utakon. Szilasi Gábor tanár úr és Babodi Gergő kíséretében utazhattak a diákjaink Kárpátaljára, Észtországba és Szlovéniába.

Az alábbi élménybeszámolókat tanulóink írták.

 

I. Utazás Kárpátaljára

A Mátyás Király Gimnázium 10.C osztályának tanulójaként 2017. október 22-27 között a Határtalanul program keretében részt vettem egy utazáson Kárpátaljára.

Nagyon vártam ezt az utazást. Igaz, az út elég hosszú volt, de megérte. Furcsának találtam, hogy milyen szigorúan veszik a határátkelést. Először kicsit féltem a szállástól, de utólag belegondolva egyáltalán nem kellett volna. Nagyon kedvesek, gondoskodók voltak a vendéglátóink. Meglepő volt azt tapasztalni, hogy milyen nehéz körülmények között élnek...

Nagyon szép helyeken jártunk. Kiemelem a Vereckei hagót. Felejthetetlen élményt jelentett ott állni a Himnuszt énekelve! Fantasztikus volt a Szinevéri-tó is. Munkács és Ungvár megtekintése is tartalmasan telt, bár kicsit zsúfolt volt a program. Tájékozott idegenvezetőnktől sok új információt kaptunk, amit majd kamatoztatni tudunk.

Örülök, hogy volt lehetőségem elmenni Kárpát-Ukrajnába. Hatalmas élmény volt. Az utazáson harminc diák es a szervező tanárok (Lengyel Zsüliett, Szilasi Gábor, Babodi Gergő) vettek részt.

 

II. Észtország

Március 23-31 között az Erasmus+ program keretében iskolánkból a 10. évfolyamról ketten, két kísérő tanárral Észtországba utazhattunk. Az utat repülővel tettük meg, Varsóban átszálltunk, majd Tallinba érkeztünk.

Mivel egy nappal korábban indultunk, mint a másik országokból érkező társaink, ezért lehetőségünk nyílt egy napot eltölteni Észtország fővárosában is.

A városnézés során megismertük Tallin központi részét, amely nagyon hasonlít Budapestre, persze a mi fővárosunk szebb. A tengerpart nagyon érdekes és más volt, mint amire számítottunk, hiszen be volt fagyva.

Másnap késő délután találkoztunk az erasmusos fiatalokkal, akik 5 országból jöttek: Törökországból, Franciaországból, Finnországból, Szlovéniából, Litvániából. Külön busszal indultunk Narvába. Narva egy közepes méretű város Észtország északkeleti részén. Ez volt úticélunk, a programok helyszíne.

Éjszaka érkeztünk meg a városba, ahol már vártak minket a vendéglátó családok. Igyekeztek változatos programokat összeállítani számunkra, így másnap, vasárnap a helyi gimnáziumban találkoztunk a csapattal. Kreatív és játékos feladatokkal oldották a hangulatot, például nemzeti színű virágokat készítettünk, szerencsehozó babákat alkottunk.

A narvai várban dráma játékkal elevenítettük fel az erődítmény és a város történelmi pillanatait.

Hétfőn a nap ismét a gimnáziumban kezdődött. Az észt diákok üdvözlő műsort adtak, melyben előadás és néptánc is szerepelt. Egy csellóművész is szórakoztatott bennünket klasszikus és modern darabok előadásával.

Délután megtapasztalhattuk, hogy az észtek nagyon szeretnek sétálni, még az erőteljes mínuszok sem zavarják őket a gyaloglásban. A tengerpartra mentünk, amely lenyűgöző volt így befagyott állapotban is, különösen a jellegzetes világítótoronnyal.

Kedden Tartuba utaztunk, ami körülbelül két órányi utazásra volt Narvától. A központi program az egyetem meglátogatása volt. Körbevezettek bennünket, és bemutatták az egyetem történetét.

A városban található nemzeti múzeumba is elmentünk. Érdekes volt látni, hogy magyar vonatkozása minden helynek van a világon.

Amikor szabad program volt, elmentünk az AHHAA­-ba, ami hasonlít a budapesti Csodák palotájára, hiszen fizikai érdekességeket tapasztalhattunk meg testközelből. Számomra ez volt a legérdekesebb helyszín.

Szerdán a narvai gimnáziumban csapatmunkában oldottunk meg feladatokat, megadott témában írtunk verset.

Ebéd után fogadott minket a város polgármestere a városházán, aki előadást tartott a városról. Este közösen moziba mentünk, ahol a Tűzgyűrű 2 című filmet néztünk meg, ami a csapatot nem igazán érdekelte.

A csütörtöki nap volt a projektmunkák megvalósításának napja. Délelőtt 2 tanórán vettünk részt, ahol oroszul beszéltek, mert Narva nagy része orosz nemzetiségű. Bizonyára a csapatépítést szolgálta, hogy sportfoglalkozást is szerveztek sorversenyekkel és kosárlabdázással. A projektmunka lényege az volt, hogy minden ország képviselői elkészítették saját nemzeti ételeiket. Mi gulyáslevest főztünk, mellé krumplis pogácsát sütöttünk. És készítettünk házi kolbászos falatkákat is. Mindegyiknek nagy sikere volt.

A programokat egy esti zenés búcsúzkodás zárta, ahol volt jól induló karaoke és az észtek számára élvezhető orosz mulatós zene is.

Pénteken, az utolsó napunkon a vendéglátó családoknak kellett gondoskodni a szórakoztatásunkról, amit számunkra kevésbé élvezetes módon oldottak meg. Délután biliárdozni mentünk a plázába.

Szombaton reggel indultuk haza, ismét Varsót érintve repültünk Budapestre.

Bár a vendéglátás megszervezése nem volt kifogástalan, az út rendkívül sok jó élménnyel gazdagított bennünket. Élveztük magát az utazást is, új barátokat szereztünk, megismertünk más kultúrákat, belekóstoltunk szokatlan ízekbe, sokat teáztunk, láthattuk az észak-európai táj szépségét. Gyakoroltuk az angol nyelvet is.

Köszönjük a lehetőséget és a segítséget tanárainknak!

Készítette: Pongrácz Anna, 10/B


III. Szlovénia, Tolmin

A találkozónk első napján először egy bemutatót néztünk meg Szlovéniáról, Posočje-ról és a tolmini gimnáziumról. Az iskolában ezek mellett játékos, szórakoztató dolgokat is csináltunk. Négyesével spagettiből hidat építettünk. De az emberi hidat is megvalósítottuk közösen. Délután Tolminka mellett sétáltunk, és hegyet másztunk. Fárasztó volt, de ugyanakkor gyönyörű is. Későn értünk haza, amikor igazi szlovén tradicionális ételt ettünk, a neve “žganci” volt. Mindannyiunknak ízlett.

Hétfő, január 29. Ezen a napon a fővárosba, Ljubljanába mentünk. Elsőnek az EU házát néztük meg, ahol meghallgattunk egy előadást az Unió működéséről. Nagyon tanulságos és érdeket volt.  Ezek után nagyon sok szabadidőnk volt. A Ljubljanica folyó partján sétáltunk, de még mindig sok időnk volt. Elhatároztuk, hogy leülünk valahova és megtanuljuk, hogyan kell finn táncot táncolni. A finn lányok megmutatták, hogyan kell a pálcikás táncukat táncolni, aminek a neve “letkajenkka” és “jenkka” volt.

Ezek után Ljubljana közepén táncoltunk, majd elmentünk az illúziók múzeumába. Nagyon fáradtan értünk haza, de boldogok voltunk, mert tudtuk, hogyan kell táncolni a finn táncokat.

Kedd, január 30. A következő napon részt vettünk egy újabb workshopon az iskolában. Szlovén néptánclépéseket tanultunk hátránnyal küzdő gyerekektől. A táncóra után volt egy kis időnk, amikor együtt táncoltunk, és jól éreztük magunkat. Ezek után kezdődött az interaktív zenei bemutató, amiben megismerkedhettünk különböző nemzetek dalaival.

Szerda, január 31. Csütörtökön ellátogattunk a Postojna-barlangba, amely Szlovénia egyik fő látványossága. Végigjártuk a barlangot, és megnéztük az itt élő „emberhalakat”. Ebéd után elvittek minket a szlovén Robin Hood várába, ami félig a sziklafalba épült. Délután lementünk a tengerpartra. A rossz idő ellenére mi kihasználtunk minden percet, hogy végigsétáljunk a parton, és felmásszunk a kilátóba.

Csütörtök, február 1. Pénteken már a bőröndjeinkkel felpakolva érkeztünk vissza a iskolába, ahol részt vettünk egy utolsó közös foglalkozáson, amit egy helyi művész tartott. Egymást kellett lerajzoljunk, először ceruzával próbálkoztunk, másodszor viszont már az ujjainkra kent festékkel. Ezek után különböző színű és nagyságú homokkal ragasztottunk képeket.

Péntek, február 2.

Nagyon élveztük az utat, és sokat tanultunk közben. Sok érdekes és vicces emberrel ismerkedhettünk meg, bepillantást nyerhettünk más kultúrákba is. Köszönjük szépen, hogy elmehettünk.

Ágoston Katinka és Bera Borostyán 9.c

 

01_Észtország.jpg02_Észtország.jpg03_Észtország.jpg04_Észtország.jpg05_Észtország.jpg