Határtalanul! – Kárpátaljai élmények

Címkék: Események

A Határtalanul! program keretében gimnáziumunk dolgozói tanulmányúton vettek részt Kárpátalján március 12. és 17. között.

A program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése és a személyes kapcsolatok kialakítása és elmélyítése. A Beregszászi Bethlen Gábor Magyar Gimnáziummal iskolánk már az előző tanévben felvette a kapcsolatot, és ennek elmélyítése folytatódott ez alatt a néhány nap alatt. Az iskola tantestülete nagy szeretettel fogadott minket, és segítettek mindenben, hogy tartalmas programokon tudjunk részt venni, és megismerjük Beregszász és vidéke látnivalóit.

Az első napunkon Munkács várát jártuk be, amely fontos szerepet játszott a Habsburg-ellenes mozgalmakban, ezért a magyar történelem egyik fontos helyszíne. Zrínyi Ilona és a kis II. Rákóczi Ferenc szobra a vár Lorántffy bástyáján őrzi a hős várvédők emlékét. Ezután újabb történelmi vidék felé vettük utunkat, a Vereckei-hágó irányába indultunk tovább. A Kárpátok hóval fedett csúcsai fenséges látványt nyújtottak a távolban. Sajnos, az emlékműhöz nem tudtunk autóbusszal felmenni, mert a környékét hó borította, de a hágó környékét, ahol egykor honfoglaló őseink érkeztek meg a Kárpát-medencébe, jól láthattuk. A Telegdy-Rákóczi kastély megtekintése Szentmiklóson szintén rendkívüli élmény volt.

A második napon a szolyvai emlékparkot tekintettük meg, amely a szovjet megtorlás és a sztálini terror áldozatainak állít emléket, majd Ungvárra kirándultunk. Ez a százhúszezres lakosságú város Kárpátalja területi központja. Anonymus krónikája szerint Ungváron adta át Álmos fiának, Árpádnak a fővezérséget. A város határában található a gerényi görög katolikus körtemplom (rotunda), amely az 1360 körül festett, páratlan művészi értékű freskóiról híres. Ennek megtekintése után értünk be Ungvárra, ahol a nevezetes várat és a szomszédságában lévő skanzent jártuk be. 1691-ben vált Ungvár Bercsényi Miklós birtokává, aki megerősítette a várat, palotáját pedig fényesen berendezte. A Rákóczi-szabadságharc idején Ungvár a felkelés egyik központja volt. A kaszonyi termálfürdő igazi kikapcsolódást jelentett a nap végén a megfáradt társaság számára.

A kirándulás igazi színfoltja volt, hogy az 1848/1849-es forradalom és szabadságharc eseményeit nem a saját iskolánkban, hanem a Beregszászi Bethlen Gábor Magyar Gimnázium tanáraival és diákjaival együtt ünnepeltük meg március 15-én. Az iskola 8. osztályos tanulói rendkívül megható és felemelő irodalmi műsorral emlékeztek meg az ünnepről. Ezután a református templomban ökumenikus istentiszteleten vettünk részt, ahol három felekezet lelkészei méltatták a forradalom hőseinek dicső tetteit. A városi megemlékezés Petőfi Sándor szobrának megkoszorúzásával folytatódott, amely az Arany Páva Étterem (egykori Beregi Kaszinó) épülete előtt áll a várost átszelő Vérke patak partján. Az ünnepség után Beregszászon tettünk egy sétát, a város nevezetességeit ismertük meg. Este pedig a Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház előadását tekintettük meg, amelynek címe Időfonal, a rendezője pedig Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója, a beregszászi színház alapító rendezője volt.  Ezután az Arany Páva Étteremben vacsoráztunk meg, amely egy közel száz esztendős épület, és sajátos hangulatát a diszkrét eleganciájának köszönheti, amellyel a múlt század eleji aranykort, a boldog békeidőket idézi. A város legszebb épületének tartják.

A negyedik napunkat kirándulással töltöttük. A Felső –Tisza vidékét jártuk be, például Huszt várának romjait láttuk távolról. Huszttól 25 km-re található a viski református templom, amely a magyar történelemben fontos szerepet töltött be. Az épületet a 14. században építették, és később többször átalakították. Ebben a templomban tartotta meg II. Rákóczi György az erdélyi országgyűlést.

Rengeteg élménnyel gazdagodva indultunk haza Kárpátaljáról. A lelkiismeretes kalauzolásért köszönettel tartozunk kolléganőinknek a Beregszászi Bethlen Gábor Magyar Gimnáziumból:   Kocsis Mariannak és Nedbál Klárának. Az utazás itthoni szervezői Babodi Gergő és Szilasi Gábor voltak.