Kirándultak a kémikusok

Címkék: Friss hírek

2012. november 8.-án a kémia tagozatos diákok látogatást tettek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem kémiai laboratóriumában.

Kirándulás kis „vegyész” szemmel

avagy

Roadshow-on a fonyódi kémiás csapat

2012. november 8-án gimnáziumunk 35 diákja ugyanúgy kezdte napját, mintha egy átlagos csütörtök reggel lenne, ám táskájukba könyvek helyett útravaló került. Iskolánk kémia tanárának, Feketéné Györe Szilviának szervezésével, és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem meghívására sikerült részt vennünk egy csodás, egynapos kiránduláson. A meghívás hátterében a CHEMGENERATION Roadshow 2012 rendezvénysorozata állt, aminek célja, hogy megismertessék a középiskolásokat a kémia izgalmas oldalával.  A laboros programunk főszervezői Krámos Balázs doktoráns  és Oláh Julianna tudományos főmunkatárs volt. A segítőik pedig Kelemen Zsolt doktoráns és Turcel Gábor végzős MSC hallgató, akik nem kis büszkeségünkre a fonyódi Mátyás Király Gimnázium egykori tanulói voltak.

Miután buszunk megérkezett, az első úti célunk felé vettük az irányt, ami nem is volt olyan messze. A Fonyódi forrásvíz palackozó üzemébe tekinthettünk be, ahol számtalan különlegességet tudhattunk meg városunk egyik nevezetességéről, a fonyódi forrásvízről. A két kísérőnk végigvezetett minket a palackozás folyamatain, a PET palack elkészítésétől a raklapokra kerülésig. Végül, a sikeresen megválaszolt kvíz kérdések után, apró ajándékkal, illetve útravaló vízzel láttak el minket az üzemlátogatás gondos vezetői.

Innen Budapest felé vettük az irányt. A következő megállónk a budai XXII. kerületben található Törley pincészet volt. Itt Quirin Károly ceremóniamester vezetett minket körbe, elsőként a kiállító terembe léptünk be, amely nem rég készült el, és a múzeumok éjszakáján óriási érdeklődésre tett szert. Itt megtudhattunk mindent a pezsgőkészítés és a Törley pincészet történetéről. A kronológiai felvezetés után betekinthettünk a pezsgőkészítés fortélyaiba, sétálhattunk a pincékben, megnézhettük különböző fázisában a készülő pezsgőket, és bemehettünk a palackozó csarnokba. Végül vezetőnk egy gyönyörű ceremónia terembe kísért bennünket, ahol még tanáraink számára is meglepetés volt mikor elővarázsolták a pezsgős üvegeket, amikben a csoportra való tekintettel alkoholmentes, ám igazi zamatos Törley pezsgő várt ránk. A kóstoló és a koccintás után a vendégkönyvben egy kellemes üzenetet hagyva, apró ajándékkal és óriási élménnyel távozott a csapat. Itt már úgy éreztük, hogy a napot nem lehet tovább fokozni, de még ezek után jött a nap fő programja, látogatásunk a Műszaki Egyetemen.

Mivel kissé korán érkeztünk, volt alkalmunk bejárni az egyetem egész területét, majd a Műegyetem Rakpartról megcsodáltuk az egyetem főépületét. Sétánk után elfoglaltuk a nekünk kijelölt labort. Mint megtudtuk, az országos kémia roadshow keretében hét hazai felsőoktatási intézményben összesen 1400 középiskolás diák kísérletezhet az egyetemi illetve főiskolai laborokban. Olyan ez, mint egy rendhagyó kémiaóra, ahol a felsőoktatásban dolgozók segítik a középiskolás tanulók laboros munkáját. A mi csapatunkat kétfelé osztották a korcsoportoknak megfelelőn, és így álltunk neki egyesével elvégezni a nekünk kiszabott feladatokat. A legérdekesebb feladatok közé tartozott a titrálás, ami igen látványos, és mind a mai napig a legpontosabb mérési módszer. Hihetetlen kedvességgel, és lebilincselően érdekes magyarázattal ösztönözték munkákat segítőin: Krámos Balázs, Oláh Julianna, Kelemen Zsolt, Turcel Gábor. De természetesen kiemelt figyelemmel kísérte laboros munkánkat a kémia tanárnőnk is. Külön köszönet érte! Azt hiszem, az egyetemi látogatás és a laborozás mindenkiben fantasztikus emlékként marad meg, hisz megkoronázta a csodálatos napunkat.